Studio Orenda

Visualizing & Watching Trends

Rok & Rol

IMG_2764

Mannen met rokjes in de krant, de rol van allerlei instanties bij ingrijpend nieuws en het sterven van een van mijn helden, hebben bij het starten van het nieuwe jaar, alles behoorlijk op scherp gezet.

Nog na aan het doezelen van oud en nieuw, niet dat ik met goede voornemens bezig ben ofzo, die maak ik het hele jaar door, maar gewoon even in een soort lage energie om terug en vooruit te kijken. Word ik wakker geschud door twee gebeurtenissen, ik zie op de sociale media het een en ander voorbij komen over onrusten tijdens oud en nieuw en direct ben ik terug in de realiteit. Wat is er gebeurt ? Ik wacht mijn krant af en kijk wat meer naar het nieuws. Maar er komt niets…Nader hand is de schok groot en begrijp ik niet en kan ik nog steeds niet begrijpen wat er is gebeurt en stel ik met velen anderen de vragen zoals Wat is de rol van de media, de rol van de politiek ? de rol van de politie ? De rol van de vrouwen ? Is het georkestreerd ? Wat is de rol van Pegida ? Allemaal vragen die tot op heden niet beantwoord zijn… Maar de consequencies zijn groot, we zijn nog meer in tweeën gedeeld… En wie heeft daar een grote rol bij gespeeld om dat voor mekaar te krijgen ?

En dan is het een week later en komt de tweede shock bij me binnen, David Bowie is dood, je zou denken wat heeft dat er mee te maken, nee niets met het bovenstaande, enkel hoe ik 2016 ben gestart, David Bowie ben ik mee opgegroeid, en ik ben fan vanaf het begin en om het over futuristen, trendmakers en innovatoren te hebben is David Bowie een hele grote, hij heeft een grote rol gespeeld om bisexualiteit, travestie, homosexualiteit, transgenders, op de kaart te zetten en hij was zijn tijd ver vooruit.

IMG_2769

Een paar dagen later sla ik mijn krant open en zie een wonderbaarlijke foto, een groep jonge jongens, met minirokjes aan, waarschijnlijk geleend van zus of vriendin, met de harige benen en sokjes in gympies eronder, maakt het bijna komisch, die uitgelaten in de camera kijken, als ik de tekst die ze vasthouden negeer, zou ik denken dat het een groep studenten is of vrienden, die een vrijgezellen avond aan het vieren zijn.

Ik ben ze genoeg tegengekomen in mijn jonge jaren, in de Leidsestraat of het Rembrandsplein, na een avond stappen, alleen op weg naar huis, ze gaan dan voor je staan: “ En , waar denk jij heen te gaan ?” of “ Zullen we nog eentje samen drinken ?”, dan moet je de juiste tactiek en een helder hoofd hebben om door die barricade heen te komen.

Maar de jongens op deze foto hebben een ander verhaal en dat weet ik omdat er eentje een bord vasthoud:

NIET VROUWEN KLEED JE KUIS, MAAR MANNEN HANDEN THUIS”.

Dus de man is steeds bewuster aan het worden in zijn rol en dan vooral in omgang met de vrouw, zachter en zorgzamer, dit was al aan de gang, maar hebben de gebeurtenissen in Keulen dit versneld ? Het zou kunnen, er is een organisatie emancipator, die zich bezig houden met het nieuw invullen van de mannelijkheid, mannenemancipatie 2.0, de herwaardering van”mannelijke en vrouwelijke” kwaliteiten.

En ook op internationaal niveau, menengage, zij gaan weer een stap verder en richten zich onder andere op gelijkheid van man en vrouw en tegen geweld van mannen op vrouwen. En als je in de buurt van Groningen bent, bezoek dan de tentoonstelling over David Bowie in het Groninger Museum.

 

 

IMG_2763

Afbeeldingen boven: Jean Paul Gaultier Bravehearts Men in Skirt Paolo Roversi

Afbeeldingen: David Bowie: Life on Mars Video en www.ronburtonphotographer.com

Afbeeldingen onder: Paul Jung en Jerry Fu

 

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 5 februari 2016 door in News en getagd als .

Navigatie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 2 andere volgers

